<افشاگري اسنودن درباره حملات سايبري عليه ايران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1156
نویسنده : کامران وزیری
 
 خبرگزاري آريا-اسنودن در مورد نقش آمريکا در تروريسم سايبري عليه تاسيسات اتمي ايران افشاگري کرد.
 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسي دولت آمريکا از مکالمات اينترنتي و تلفني شهروندان اين کشور گفت که آمريکا و رژيم صهيونيستي مولد بدافزار استاکس نت بودند.
 ادوارد اسنودن مشاور پيشين آژانس امنيت ملي آمريکا و افشاگر برنامه گسترده جاسوسي آمريکا در مصاحبه اختصاصي با هفته نامه اشپيگل آلمان گفت: آژانس امنيت ملي آمريکا و اسرائيل در نوشتن نرم افزار استاکسنت با هم همکاري کرده اند، و در حقيقت بخش عمده اي از اين نرم افزار مخرب، که براي آسيب رساندن به تاسيسات اتمي ايران ساخته شده بود، توسط آمريکا طراحي شد. هدف  استاکس نت حمله به  رايانه‌هاي صنعتي در تاسيسات هسته‌اي نطنز ايران بود .
 اسنودن در بخشي از گفت و گوي خود با نشريه آلماني اشپيگل در پاسخ به اين سوال که آيا آژآنس امنيت ملي آمريکا در توليد استاکس نت از ياري و همکاري ديگران از جمله اسرائيل نيز برخوردار بود ، گفت ، آژآنس امنيت ملي آمريکا واحدي بزرگ به نام اداره امور خارجي دارد که اين همکاري ها در حوزه وظايف اين اداره قرار دارد.
وي ادامه داد ، طراحي و توليد استاکس نت حاصل همکاري مشترک آژانس امنيت ملي آمريکا و اسرائيل بود.
اسنودن که ماه گذشته از وجود برنامه هاي گسترده جاسوسي دولت هاي آمريکا و انگليس از شهروندان پرده برداشت ، خاطر نشان کرد ، دست آلمان و بيشتر کشورهاي غربي و آژآنس امنيت ملي آمريکا در دست يکديگر است.

*ماجراي بدافزار استاکس نت
بدافزار استاکس نت با حمله به تاسيسات هسته اي در ديگر کشورها از جمله ، تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران ، موجب اخلال موقت در فعاليت سانتريفيوژ غني سازي اورانيوم شد .

بدافزار استاکس‌نت در اواسط سال 2010 از کامپيوترهاي ايراني منتشر شد و رايانه‌هاي سراسر جهان را آلوده کرد. شايعات زيادي وجود داشت که اين بدافزار توسط اسرائيل يا ايالات متحده ساخته شده است. اما آمريکا هيچگاه حاضر به قبول مسئوليت در اين رابطه نشد.
استاکس‌نت (به انگليسي: Stuxnet)‏ يک بدافزار رايانه‌اي‌ است که اولين ‌بار در تاريخ 13 جولاي 2010 توسط ضدويروس وي‌بي‌اي32 شناسايي شد. اين بدافزار با استفاده از نقص امنيتي موجود در ميانبرهاي ويندوز، با آلوده کردن رايانه‌هاي کاربران صنعتي، فايل‌هاي با قالب اسکادا که مربوط به نرم‌افزارهاي WinCC و PCS7 شرکت زيمنس مي‌باشد را جمع‌آوري کرده و به يک سرور خاص ارسال مي‌کند.
طبق گزارش مجله Business week هدف از طراحي اين بدافزار دستيابي به اطلاعات صنعتي ايران است.
اين بدافزار براي جلوگيري از شناسايي شدن خود از امضاي ديجيتال شرکت Realtek استفاده مي‌کند.
روزنامه نيويورک تايمز در تاريخ 16 ژانويه 2011 ميلادي، در مقاله‌اي مدعي شد که «اسرائيل استاکس‌نت را در مرکز اتمي ديمونا و بر روي سانتريفيوژهاي مشابه‌اي که ايران از آن‌ها در تاسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز استفاده مي‌کند، با موفقيت آزمايش کرده‌بود»..
گزارش نيويورک تايمز درمورد نقش آژانس امنيت ملي آمريکا که مدير آن همزمان فرماندهي قرارگاه سايبري ارتش آمريکا را بر عهده دارد آورده بود: آژانس امنيت ملي آمريکا و واحد سري اسرائيلي - که از سوي مقامات اطلاعاتي آمريکا داراي مهارت‌هاي سايبري‌ در نظر گرفته مي‌شوند - براي ايجاد بدافزار رايانه‌اي بي‌نهايت پيچيده‌اي دست به کار شدند. اين بدافزار مي‌بايست در قالب مهاجمي دروني عمل کند.
استاکس‌نت پس از آن که شرکتي امنيتي در بلاروس، بدافزاري را در کامپيوترهاي کاربران ايراني تشخيص داد، در ژوئيه سال 2010 کشف شد. کارشناسان امنيتي در آن زمان اتفاق نظر داشتند که اين بدافزار از سوي مهاجميني باتجربه، مانند يک دولت ساخته و براي نابود ساختن تاسيساتي عظيم نظير رآکتور هسته‌اي ايران در بوشهر طراحي شده است. به محض کشف اين بدافزار، کارشناسان مزبور با بررسي و آزمايش آن اظهار داشتند: استاکس‌نت پس از تشخيص نوع خاصي از ابزار کنترل کننده و قابل برنامه‌ريزي ترميم فرم و ساختار بدون توجه به محتوا، کدهاي خود را در سيستم‌هايي که توسط نرم‌افزار زيمنس نصب شده‌اند‌، جاي مي‌دهد.
به گزارش پي سي ورد (PCWorld.com) ، انتشار اين گزارش که ايالات متحده و اسرائيل در پشت حملات استاکس‌نت قرار داشتند، اسنور فاگرلند، تحليل‌گر ارشد بدافزارها از نورمن، فروشنده [ابزار] امنيت فنآوري اطلاعات در ليساکر نروژ را متعجب نکرد. وي بيان کرده بود: بدافزار استاکس‌نت از حملات سايبري پيشين بسيار پيچيده‌تر و پيشرفته‌تر بود. از نظر وي، توليد چنين بدافزاري به منابع قابل‌ ملاحظه‌اي احتياج داشته به گروهي متشکل از ده تا بيست نفر براي نوشتن استاکس‌نت نياز است.
تا پيش از افشاي فعاليت استاکس نت ، چنين به نظر مي رسد که حملات سايبري صرفا براي دزدي اطلاعات و جاسوسي بکار مي رود . اما با ورود اين نرم افزار فوق پيچيده مشخص شد که مهاجمين سايبري قادر خواهند بود از طريق اينترنت ، در زيرساخت هاي اقتصادي و صنعتي کشورها خرابکاري کنند و حوادث هولناکي همچون انفجار تاسيسات اتمي ، اخلال در شبکه هاي حمل و نقل يا از کارانداختن شبکه هاي آب و برق را در گوشه و کنار جهان انجام دهند .
وقوع هر يک از اين اتفاقات مي توانست به اندازه يک حمله تمام عيار نظامي ، تلفات و خسارات ايجاد کند .

اسنودن کيست؟
ادوارد اسنودن يکي از ماموران سابق سازمان امنيت ملي آمريکا است که حدود يک ماه پيش بود با انتشار اسناد فوق سري در دو روزنامه " گاردين " و " واشنگتن‌پست " ، رسوايي بزرگي براي دولتمردان آمريکايي رقم زد .

" ادوارد اسنودن " ، افشاگر جاسوسي‌هاي آمريکا ، هدف از انتشار اين اسناد را با خبر کردن مردم از اتفاقاتي عنوان کرد که به اسم آنها و عليه آنها انجام مي‌شود. البته اين نکته‌اي است که باراک اوباما ، رئيس جمهور آمريکا نيز بر آن صحه گذاشت. او در يک کنفرانس خبري در دفاع از برنامه جاسوسي نهادهاي امنيتي آمريکا در مورد کنترل تماس‌هاي تلفني و اينترنتي آمريکايي و ديگر کشورها،‌ اعلام کرد که اين برنامه جان انسان‌هاي زيادي را نجات مي‌دهد!
اوباما حتي پا را فراتر از اين گذاشت و گفت: " اين شرايطي نيست که ما بدون اجازه وارد ايميل‌هاي شمار زيادي از شهروندان آمريکايي يا ديگر کشورها شويم . اين يک برنامه نظارتي محدود است."
ظاهراً با توجه به همين توجيه بود که يکي از کارشناسان رسانه‌اي آمريکا جرم اسنودن را "خيانت عليه قانون اساسي آمريکا" ذکر کرد و خواستار استرداد او به آمريکا شد. اين در حالي است که آمريکايي‌ها ؛ آزادي بيان را از اولين حقوق هر انسان مي‌دانند و چنانچه کشورهاي غير همسو با واشنگتن به مقابله با افشاگران اطلاعات سري و فوق سري کشور بپردازند ، آن را جنايت و مقابله با آزادي بيان تعبير مي‌کنند.
 بر اساس اسناد محرمانه اي که ادوارد اسنودن منتشر کرده است، سه سال پيش ، دولت آمريکا مکالمات تلفني افراد شاغل در دفاتر اتحاديه اروپا در آمريکا را شنود کرده است . به علاوه در چارچوب برنامه هاي امنيتي آمريکا موسوم به "پريسم " ، دولت آمريکا مي تواند ارتباطات هر فردي خارج از حوزه جغرافيايي اين کشور را نيز ، بدون کسب مجوز از دولت هاي محلي و يا نهادهاي بين المللي پيگيري کند .
اسنودن همچنين رييس جمهوري آمريکا را متهم مي کند که از حق شهروندي به عنوان يک سلاح استفاده مي کند.
وي مي گويد: اگرچه من به جرمي محکوم نشده ام اما آمريکا به طور يکجانبه گذرنامه مرا باطل کرده و مرا يک شخص بدون کشور قرار داده است.
اسنودن که افشاگري هايش اروپايي ها را از رفتار دوگانه آمريکايي ها خشمگين کرده است، متذکر مي شود، دولت آمريکا بدون هيچ حکم قضايي درصدد آن است که مرا از يک حق اساسي محروم کند. حقي که متعلق به همه است و براساس آن هرکس مي تواند خواستار پناهندگي سياسي شود.

برنامه جاسوسي "پريسم"
جاسوسي سازمان امنيت امريکا به بهانه مبارزه با تروريست شروع شد اما در حقيقت اين اقدام، جاسوسي بين المللي در زندگي، عادات، آداب و رسوم و درآمد رهبران سياسي، رهبران نظامي و اقتصادي در تمام دنيا است.

 
پريسم از برنامه گسترده اطلاعاتي يا به عبارت ديگر ، جاسوسي فله اي آمريکا خبر مي دهد . به عبارت ديگر هر آنچه که انسان ها در گوشه و کنار جهان در تماس هاي تلفني سخن به ميان آورده اند ، در سرورهاي عظيم آژانس امنيت ملي آمريکا - ان اس اي ذخيره شده است . البته شنود مکالمات تلفني در ابعاد جهاني از دهه ها پيش توسط ان اس اي انجام مي شد ؛ اما جاسوسي از کاربران اينترنت موضوع جديدي است که اسناد فاش شده توسط اسنودن آن را اثبات مي کند . بر اساس اين اسناد ، اطلاعات مربوط به هرگونه فعاليت کاربران شرکت هاي اصلي اينترنتي شامل نامه هاي الکترونيکي ، چت ها ، دانلوهاي صوتي و تصويري و مراجعه به هر سايت ، در ان اس اي جمع آوري شده است . اين موضوع نشان مي دهد آمريکا با اندکي اغماض ، تمامي فعاليت هاي انساني را در جهان متمدن تحت کنترل داشته است .
نکته بعدي در اسناد فاش شده ان اس اي حکايت از آن دارد که جاسوسي فله اي فقط مظنونين تروريستي يا شهروندان کشورهاي متخاصم و رقيب آمريکا را در برنگرفته است ، بلکه نزديک ترين متحدان واشنگتن نيز از برنامه پريسم در امان نبوده اند . به عبارت ديگر ، براي آمريکايي ها ، همان اندازه شهروندان انگليسي ، آلماني يا فرانسوي خطرناک هستند که شهروندان کشورهايي همچون افغانستان ، پاکستان يا يمن . به همين دليل سازمان هاي جاسوسي آمريکا فارغ از ملاحظات سياسي و مناسبات واشنگتن با کشورهاي متحد ، از اتباع اين کشورها جاسوسي کرده است .
ويژگي سوم در برنامه پريسم اين است که فقط شهروندان مورد جاسوسي قرار نگرفته اند ، بلکه ان اس اي ، مکالمات و فعاليت هاي اينترنتي مقامات کشورها از جمله دفاتر اتحاديه اروپا در واشنگتن ، نيويورک و حتي مقر اين اتحاديه در بروکسل را نيز تحت نظارت داشته است . دسترسي به اطلاعات محرمانه سران کشورها و مجامع بين المللي قدرتي را به دولت آمريکا مي دهد که هرگاه اراده کند ، قادرخواهد بود با تهديد به افشاگري ، ديگران را به تسليم وادار نمايد .
دولت آمريکا نه فقط اعتبار اسناد فاش شده از سوي اسنودن را کتمان نکرده ، بلکه با اعتراف به وجود برنامه پريسم ، فرمان تعقيب جهاني براي بازداشت فرد افشاکننده را صادر کرده است . اين موضوع حکايت از آن دارد که آمريکا تصميمي براي تغيير در برنامه هاي جاسوسي خود ندارد و هر گونه تلاش براي اخلال در اين مسير يا فاش سازي اسرار را با قوي ترين شکل ممکن سرکوب خواهد کرد .
اين جاسوسي نه تنها در سراسر دنيا اعمال مي شود بلکه متحدان امريکا را نيز مستثني نکرده است. حال چطور ممکن است که رهبران سياسي جهان بتوانند آزادانه تصميم گيري کنند، در حاليکه مسائل شخصي آنها نيز تحت کنترل است.
اسناد مرتبط با جاسوسي آشکار امريکا و نقض حريم خصوصي و حقوق بشر نشان مي‌دهد ، دولت ايالات متحده طي طرحي که آن را با عنوان " پريسم " نامگذاري کرده ، ترافيک اينترنتي جهان و حتي مکالمات شهروندان خود را رصد مي‌کند و مورد جاسوسي قرار مي‌دهد . دولت آمريکا همچنين به اطلاعات شخصي ذخيره شده افراد در سرورهاي سايت‌هاي مشهور آمريکايي وابسته به شرکت‌هاي مايکروسافت مثل سرويس ايميل، هات ميل ، ياهو ، گوگل ، فيس بوک، يوتيوب و اسکايپ دسترسي دارد.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: